Bullets over Broadway: Who’re They Gonna Hit?

Bullet over Broadway este un film mai vechi al lui Woody Allen, din 1994, însă l-am descoperit recent datorită unui bun prieten.

bulleee

Woody se joacă cu stereotipurile ca de obicei, în construcția personajelor: creează profilul dansatoarei de cabaret care deși nu are niciun talent pentru actorie își împinge iubitul ( un mafiot recunoscut pentru crimele și influența lui în lumea underground, acțiunea petrecându-se în  America anilor 1920), să-i cumpere un rol într-o piesă.

La rândul lui, John Cusack, care joacă rolul artistului ce își vrea piesa jucată pe scenă, însă trăiește dilema de a accepta o falsă actriță, al cărui partener îi poate sponsoriza producerea, sau a-și menține principiile și a căuta în continuare alte oportunități.

Am simțit că fiecare personaj reprezintă cumva propriile dileme ale lui Woody și tipul de personaje pe care el le-a întâlnit de-a lungul carierei sale. Munca depusă de un artist și îndoiala asupra calității acesteia care revine în puncte importante din viața lui, conversațiile lungi cu colegii și prietenii din breaslă, care la un moment dat, ajung să se învârtă în jurul acelorași clișee verbale și întrebări mai degrabă retorice: ”Are you inlove with the artist or the man?”

Umorul domină însă discuțiile cu întrebări și dileme destul de sincere de altfel. În dezvoltarea unei piese de teatru și o lume de artiști, fiecare cu propriile aștepări de la personajul jucat, fiecare cu probleme personale pe care încearcă să le ascundă diplomatic sub masca strălucirii dată de viața de actor ( o actriță aflată în apusul carierei, deja spre a treia vârstă, dar care încă mai speră să joace roluri de femei cu vârsta până în 30 de an și al cărei partener în pauze au devenit cele câte doua pahare de Martini, un actor ce începe să devină cunoscut mai degrabă pentru porțile mari de mâncare decât pentru rolurile mari jucate.)

Fiecare are acest gap între viața de artist și cea de om prins în rutina zilnică. Încearcă să ascundă omul sub idealul dat de masca de artist. Sau ce cred ei că ar presupune asta.

Woody se joacă cu percepția noastră asupra vieții de gangster: ”the chief” este condus de partenera sa, care dorește să devina actriță, iar subordonatul său, își descoperă talentele de scriitor, ajungând să-i influențeze piesa scriitorului jucat de John Cusack.

Dialogul suprinde un umor involuntar, în care fiecare pare să-și ia în serios rolurile pe care cred că ar trebui să le joace în a-și păstra aparențele.

Woody Allen creează un univers fizic al propriilor dileme și întrebări, la care adaugă umorul cu care ia ușor în răspăr seriozitatea în care artiștii și nu numai,  tind să râmână blocați.

 

bul

Bullets over Broadway

Bullets over Broadway

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s